Τα ηλεκτρονικά «δίχτυα» των ελεγκτικών υπηρεσιών έχουν απλωθεί προ πολλού στην πιάτσα των influencers και ήδη πιάστηκαν τα πρώτα «λαβράκια».
Στην περίπτωση, που έκανε τον μεγαλύτερο “θόρυβο”, στα δίχτυα του αλγορίθμου της ειδικής Ομάδας της ΑΑΔΕ, είχε πέσει μοντέλο- influencer, που διαφήμιζε ρούχα και αξεσουάρ στα social media, τα πουλούσε διαδικτυακά, αλλά είχε... ξεχάσει να “κόψει” αποδείξεις 350.000 ευρώ.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ελεγκτικός κλοιός διευρύνεται και στο πλαίσιο της παρακολούθησης των social media, στο στόχαστρο έχουν μπει οι TikTokers και οι πρακτικές τους. \
Σημειωτέον ότι όπως ακριβώς ισχύει με τα έσοδα των influencers από προώθηση, διαφήμιση προϊόντων, έτσι και τα αντίστοιχα έσοδα από το TikTok χαρακτηρίζονται ως έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα, άρα ο TikToker οφείλει να κάνει έναρξη εργασιών και να τηρεί όλες τις προβλεπόμενες φορολογικές διαδικασίες (ΦΠΑ, my Data, φόρος εισοδήματος κλπ)
Ο τζίρος των TikTokers
Στην πιο απλή εκδοχή, μια ζωντανή μετάδοση ανοίγει ευκαιρίες για έσοδα. Όπως σημειώνει ο σχετικός... οδηγός της HypeAuditor με τίτλο “Πώς να κερδίσετε χρήματα στο TikTok ως Influencer”, μέσω του TikTok Live Gifts, οι θεατές μπορούν να στέλνουν εικονικά δώρα κατά τη διάρκεια των ζωντανών μεταδόσεων, τα οποία μεταφράζονται σε πραγματικά χρήματα για τους TikTokers.
Για τους πιο... προχωρημένους, το Creator Fund είναι ο τρόπος του TikTok να επιβραβεύει τους δημιουργούς για το ελκυστικό περιεχόμενό τους. Το TikTok υπολογίζει τις πληρωμές με βάση τις προβολές, την εμπλοκή και την τήρηση των κανόνων της κοινότητας. Αν και ο ακριβής τύπος υπολογισμού αυτών των εσόδων δεν είναι δημόσιος, οι δημιουργοί συνήθως κερδίζουν μεταξύ 0,02 και 0,04 δολάρια ανά 1.000 προβολές.
Για τους ακόμα πιο προχωρημένους, ο τζίρος ανεβαίνει κατακόρυφα στην περίπτωση συνεργασιών- δηλαδή προώθησης προϊόντων- με γνωστές φίρμες. Το “κλειδί” σε αυτές τις περιπτώσεις είναι το περιεχόμενο του λογαριασμού των TikTokers και πάνω απ’ όλα ο αριθμός και το προφίλ των ακολούθων τους.
Σύμφωνα με την HypeAuditor η αλματώδης άνοδος του TikTok έχει αναδιαμορφώσει το τοπίο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, προσφέροντας πρωτοφανείς ευκαιρίες στους δημιουργούς να αξιοποιήσουν το περιεχόμενό τους. Από το παγκόσμιο λανσάρισμά του το 2018, το TikTok έχει συγκεντρώσει πάνω από 1 δισεκατομμύριο μηνιαίους ενεργούς χρήστες, ενώ ο μέσος χρήστης περνάει 95 λεπτά την ημέρα στην εφαρμογή. Αυτό το “αιχμάλωτο” κοινό μεταφράζεται σε σημαντικές δυνατότητες κέρδους για τους έμπειρους δημιουργούς.
Πόσα όμως βγάζουν οι TikTokers; Το φάσμα των αποδοχών είναι τόσο διαφορετικό όσο και το περιεχόμενο στην ίδια την πλατφόρμα. Ακολουθεί μια ανάλυση των πιθανών κερδών σε διάφορα επίπεδα:
Nano-influencers (1K-10K followers): $20-$100 ανά ανάρτηση
Micro-influencers (10K-50K οπαδοί): $30-$200 ανά ανάρτηση
Mid-tier influencers (50K-500K followers): $80-$650 ανά ανάρτηση
Macro-influencers (500K-1M followers): $150-$1,500 ανά ανάρτηση
Mega-influencers (1M+ ακόλουθοι): $1,200+ ανά ανάρτηση
Οι κορυφαίοι δημιουργοί του TikTok, όπως η Charli D'Amelio και η Addison Rae, φέρονται να έχουν κερδίσει εκατομμύρια, με εκτιμήσεις που κυμαίνονται από 4 έως 17 εκατομμύρια δολάρια ετησίως. Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι αυτά τα στοιχεία αντιπροσωπεύουν τα ανώτερα κλιμάκια της επιτυχίας του TikTok.
Οι έλεγχοι διεθνώς
Προφανές είναι ότι αυτός ο απίστευτος τζίρος δεν έχει κινητοποιήσει μόνο τις ελληνικές ελεγκτικές υπηρεσίες, παρά το ότι οι συναλλαγές με ψηφιακό νόμισμα δυσκολεύουν τον εντοπισμό των αδήλωτων εισοδημάτων.
Ήδη το IRS έχει εντάξει στο εγχειρίδιο των ελέγχων του τον τομέα των social media, ενώ ακόμα και η γειτονική Τουρκία έχει κηρύξει “πόλεμο” στη φοροδιαφυγή των influencers. Στις αρχές της χρονιάς το τουρκικό υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε φορολογικούς ελέγχους για 250.000 άτομα, μεταξύ των οποίων και influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, με στόχο την πρόληψη της φοροδιαφυγής και της συνακόλουθης απώλειας φορολογικών εσόδων για την κυβέρνηση.